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Manuel Mathieu (b. 1986) is a multi-disciplinary artist, working with painting, ceramics and installation. His work investigates themes of historical violence, erasure and cultural approaches to physicality, nature and spiritual legacy.

Mathieu’s interests are partially informed from his upbringing in Haiti, and his experience emigrating to Montréal at the age of 19. Freely operating in between and borrowing from numerous historical influences and traditions, Mathieu aims to find meaning through a spiritual or asemic mode of apparition.

Mathieu has developed a distinctive abstract visual language, used to create phenomenological encounters that confront our didactic traditions. Amorphous forms vacillate and dissolve into one another, creating boundless landscapes traversable through desire. Through his quest for meaning, transparency and openness he undertakes a process of discovering his work, as opposed to creating it; by doing so the work holds its autonomy and can be assimilated into a space of collective consciousness. The vibrational effect of his work elicits physical and emotional frequencies that offer alternative methods for navigating the world.

Drawing from a wide-range of subjects, Manuel’s practice combines his sensibility and his formal arts education, which culminated in an MFA Degree from Goldsmiths, University of London.



FR

Manuel Mathieu (né en 1986) est un artiste multidisciplinaire, travaillant en peinture, sculpture et installation. Son travail explore les thèmes de la violence historique, de l'effacement et des approches culturelles de la physicalité, de la nature et de l'héritage spirituel.

Les intérêts de Mathieu sont en partie informés de son éducation en Haïti et de son expérience d'émigration à Montréal à l'âge de 19 ans. Opérant librement entre les deux et empruntant à de nombreuses influences et traditions historiques, Mathieu vise à trouver un sens à travers un mode d'apparition spirituel ou asémique.

Mathieu a développé un langage visuel abstrait distinctif, utilisé pour créer des rencontres phénoménologiques qui confrontent nos traditions didactiques. Les formes amorphes vacillent et se dissolvent les unes dans les autres, créant des paysages illimités traversables par le désir. A travers sa quête de sens, de transparence et d'ouverture, il s'engage dans une démarche de découverte de son œuvre plutôt que de création ; ce faisant, l'œuvre conserve son autonomie et peut être assimilée à un espace de conscience collective. L'effet vibratoire de son travail suscite des fréquences physiques et émotionnelles qui offrent des méthodes alternatives pour naviguer dans le monde.

Puisant dans un large éventail de sujets, la pratique de Manuel combine sa sensibilité et son éducation artistique formelle, qui a abouti à un diplôme MFA de Goldsmiths, Université de Londres.

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